Hemel/Lichamen: bouwput
Hemel/lichamen - beeldende kunst bij de bouwput van de Westerscheldetunnel
Marinus Boezem
Beeld zonder titel uit 1984. Een voorhamer op de staart van een vliegtuig brengt een merkwaardige spanning teweeg.
Bruikleen collectie Provincie Zeeland.
Sam Easterson
'Sheep in wolf's clothing' is een beweeglijke film uit 1998 die de (verstoorde) communicatie binnen een kudde schapen weergeeft. De camera bevindt zich op het hoofd van een van de schapen. Het schaap loopt door de weide achter zijn schaapvrienden aan, maar die rennen hard weg omdat het cameraschaap er afwijkend uitziet met die camera.​​​
Gertjan Evenhui
De 16 mm film 'Getijdenkus' is een werk uit 1986. In dit werk neemt Gertjan Evenhuis zoals steeds zijn eigen lichaam als uitgangspunt en werkterrein. Het lichaam in een cel van water, waar de eb het water doet dalen en de vloed het water doet stijgen tot aan de lippen.
Caitlin Hulsche
Als je staart, vergeet je de tijd. Je blik zet zich vast en keert zich tegelijk naar binnen. Je denkt je gedachten en als je weer wakker wordt, en je blik zich scherp stelt, weet je niet hoe lang het duurde. Hoewel het beeld in de video 'Ma Tete' van Caitlin Hulscher haarscherp blijft, gebeurt hier iets soortgelijks. De blik van de camera is gericht op het hoofd van een vrouw, ergens onder water. We horen het geluid van nachtkrekels en een enkele vogel. Een voice-over spreekt als een monologue interieur drie zinnen in het Frans: ik ben verder gegaan / de nacht gaat door / het is volledig verscheurd, mijn hoofd.

Hooykaas & Stansfiel
Het videowerk 'On either side of the Meridian' (1997) heeft een gelaagdheid zoals een ervaring van een reis. Een zoektocht om visuele en auditieve overeenkomsten te onderzoeken tussen lichaam en landschap. Zoals de patronen van de bliksem in het landschap, of de aderen en energiebanen in planten en mensen, elk heeft zijn eigen ritme en elk heeft zijn eigen meridiaan.




